Ochrona łączności ekologicznej
Jedynym sposobem na utrzymanie łączności korytarzy i złagodzenie skutków rozwoju sieci komunikacyjnej jest budowa odpowiednio dużych i gęsto rozmieszczonych przejść dla zwierząt, przede wszystkim przejść górnych, które według badań okazują się najbardziej przydatne dla wszystkich ssaków naziemnych, a ich koszty przy zastosowaniu np. nowoczesnych konstrukcji z blach falistych, są niewiele wyższe od przejść dolnych – znacznie rzadziej wykorzystywanych przez zwierzęta. Przejścia powinny być zlokalizowane w miejscach kolizji dróg z korytarzami ekologicznymi, lasami i obszarami polno-leśnymi.
Bardzo ważne jest też by duże przejścia górne były rozmieszczone na całym przebiegu korytarzy ekologicznych. Jest niedopuszczalne, by w obrębie konkretnego korytarza, na jednej przecinającej go autostradzie zbudowano odpowiednie przejścia, a kilkadziesiąt-kilkaset kilometrów dalej, na kolejnej drodze przecinającej ten korytarz, w ramach źle pojętej oszczędności, takich przejść nie budowano. W ten sposób nie tylko ostatecznie blokuje się korytarz ekologiczny, ale też zaprzepaszcza środki finansowe wydane na przejścia w innych miejscach.
Proces projektowania i budowy przejść wymaga monitoringu na poziomie krajowym. Ocena powinna dotyczyć prawidłowości rozmieszczenia i efektywności wybudowanych przejść w skali całego kraju, w odniesieniu do umożliwiania wędrówek zwierząt, przepływu genów oraz zachowania łączności ekologicznej pomiędzy poszczególnymi obszarami przyrodniczo cennymi, w szczególności terenami chronionymi (ostoje Natura 2000, parki narodowe, parki krajobrazowe, rezerwaty itd.).
Nasze Stowarzyszenie od 2003 r. uczestniczy w procesie opiniowania planów budowy autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. W oparciu o wyniki prowadzonych tropień, badania genetyczne i telemetryczne nad wilkami i rysiami, a także monitoring wykorzystania zbudowanych już przejść wskazujemy lokalizacje, wymiary i konstrukcje przejść dla dużych drapieżników i innych grup ssaków. Często wiąże się to z koniecznością prowadzenia burzliwych negocjacji z inwestorami. Dzięki naszym działaniom udało się zrealizować kilkaset przejść dla zwierząt w kraju.